En tutorial på en enkel liten blomma

Hur har ni det där ute i stugorna? Börjar ni bli färdiga med alla julklappar och allt stök? Kanske har ni tid för en liten tutorial?

Under en av alla mina rundor på Internet hittade jag den här idén till en blomma. Tyckte den var så fiiiin så jag har satt ihop en liten tutorial på svenska. Så klart vill jag ju dela med mig till er :)

Du behöver:
Mönstrat papper på hela bredden, alltså 12 tum.
En stans
skärmaskin
bigverktyg
Ett starkt lim, jag har använt Scrappy Glue
Ev. chalk, glitterlim, 3D-lack och dekorationer





1. Börja med att skära till en remsa av det mönsterpapper du valt. Jag brukar inte mäta utan bara ta en lagom bit. Sen stansar du ut hela långsidan.





2. Nu måste du bestämma hur bred du vill ha din blomma. Mät och skär bort från den änden som du inte stansat på. Jag ville ha min blomma ca 4 cm, därför skar jag själva remsan 2 cm.

Nu behöver vi biga så det blir lättare att vika sen. Du måste biga vid varje "gupp" (på bilden bigar jag med min Score-Pal). Ju mindre gupp det är desto smalare och nättare blir blomman.




3. Hela remsan är nu bigad och jag har även stansat ut 2 st små cirklar som jag behöver för att limma ihop blomman med sen.




4. När allt är bigat och klart så chalkade jag kanterna och varje gupp.

Sen limmade jag ihop kanterna genom att lägga de båda ändarna omlott. Kanske måste du klippa bort ett "gupp" för att det ska passa...




5. Så här ser det ut när du limmat ihop.





6. Nu kommer vi till den svåra biten! Du ska tvinga ner blomman så den blir som på bilden. Det är pilligt och är du det minsta ouppmärksam så poppar den upp igen :)





7. Se till att du trycker ihop den ordentligt i mitten. Ta på ordentligt med lim på mittcirkeln.





8. Tryck en stund så att limmet verkligen har fäst. Annars poppar blomman upp igen, hihi...





9. Och så limmar du baksidan.





10. Klart!! Inte var väl det så svårt? Detta passar ju perfekt när man har små bitar kvar av att något papper.



Jag har så klart smyckat ut min blomma lite och av bara farten så gjorde jag några till för att visa er :)



På den första har jag flowersoft i mitten och så har jag trätt ett band genom hålen. En lite annorlunda blomma.
Nr 2 har fått massa glitterlim på mittdelen, och så har jag använt Martha Stewarts Doiley edge punch här, för att visa er skillnaden.
Nr 3 fick massa 3D-lack på mittdelen.
Nr 4 fick både glitterlim och 3D-lack, samt ett par löv som tittar fram.

Jag länkar inte till varorna i butiken idag, men det mesta av materialet finns att köpa där!

Om du gör några blommor får du gärna skicka in en bild på dem/ditt alster. Alltid så kul att få se vad ni gör :)

Sen vill jag passa på att slå ett slag för vår månadsutmaning, ni glömmer väl inte den?

Hoppas ni alla får en riktigt GOD JUL!!!

Kram BellaMio

Kommentarer
Postat av: Karin/essmo

Vilka urfina blommor! Tack för att du delar med dig! =)

2009-12-19 @ 08:38:12
URL: http://essmos.blogspot.com/
Postat av: Petra/peu

Jättefina blommor. Ska testa det efter jul.

2009-12-19 @ 08:40:31
URL: http://www.underbartarkort.blogspot.com
Postat av: Eva

Jättefina,Mio! Tack för alla bra idéer du delar med dig av. Måste absolut testa dessa också, har redan gjort 2 kort med stora blomman du visade i ditt förra inlägg :D!

Kram!!

2009-12-19 @ 10:48:05
URL: http://evasscrapblogg.blogg.se/
Postat av: Linda Kindberg

Du är otrolig! Vilken kul idé, måste jag absolut testa.Jättetjusiga blommor! Verkligen användbara!

2009-12-23 @ 21:21:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0