En liten tutorial på hur du gör en ask med hjälp av Spellbinders

Jag har knåpat ihop en tutorial på hur man gör en sån här söt liten ask med hjälp av spellbinders.



Hoppas den kan inspirera några av er till att testa!

Okej, here we go...

Du behöver:



Spellbinders i valfri form (jag har använt oval och scalloped oval)

Skärmaskin

Bigare

Sax

Lim och/eller tape

Chalk

Blyertspenna

1 cardstock

1-2 mönstrade papper


1.
Nu börjar vi med själva asken. Först ska vi stansa ut 4 st former med den spellbindersform som du valt, i cardstock. Jag gör lock och botten i dubbel cardstock för att få asken stadig. (Jag har stansat med den största scalloped ovalen)


Stansa även ut två stycken former i ett av de mönstrade pappren du valt och en form i det andra pappret. (Jag stansade ut med den näst största ovalen). Vill du ha chalkade kanter, gör det nu.


2.
Limma ihop cardstockbitarna två och två. Limma sedan på en av dina mönstrade bitar på varje.



3.

Nu ska vi göra själva stommen. Jag har skurit till en remsa som är 12"*3,5" för jag ville ha asken ganska hög. Man kan minska dessa mått för att få en lägre ask.




4.

Biga vid 1,5" och 3". Då ser remsan ut så här.



5.
För att du ska få bättre passform måste vi nu klippa små jack i remsans ena långsida. Du ska klippa på den smalaste delen. Den till vänster på bilden här ovanför.


Klipp nästan ända fram till bigningen.


6.

Vik nu bigningarna som bilden visar.




7.

Limma ihop remsan, med strukturen på utsidorna, titta på bilden.




8.

Nu måste vi göra en mall där vi ska limma fast stommen. Så plocka fram den bit som du tänk ha som botten till asken. Jag har använt mig av en spellbinder i mindre storlek för att rita en kant som jag sedan kan limma efter.




9.

Dags att limma fast stommen till vår ask. Lägg en stäng med lim ett par millimeter innanför markering du gjorde med blyertspennan. Limma fast remsan med jacken inåt. Dessa kommer inte att synas sen i alla fall. Jag har använt Scrappy Glue, tycker det är bäst.





10.

När du kommit till slutet, måtta och klipp av överflödigt av remsan.


Men lämna lite så det blir en liten bit över att limma fast på insidan. Sorry för den dåliga bilden! Spara biten du får över! Den behöver vi sen...




11.

Nu ser din ask ut så här:




12.
Inte är det så snyggt med jacken som syns. Här får vi använda oss av den spellbindersstorleken som vi hade när vi ritade mallen att limma efter. Men du ska INTE stansa ut den, då blir den för liten. Du får rita av den och klippa.


Limma fast biten du just klippt ut i botten på asken.


Nu blev asken lite finare!





13.

Men ett lock vill vi ju ha till vår ask också...  Om du inte har färdiga gångjärn hemma så får vi göra ett par... Nu är det dags att plocka fram den lilla biten som vi fick över när vi limmade stommen. (fick du inget över är det bara att göra två bitar på ca 5cm) Klipp till två bitar på en cm vardera. Klipp bort jacken, dem behöver vi inte nu.




14.

Vik bitarna på mitten så att det blir lite lättare att öppna och stänga locket.




15.
Limma fast bitarna i asken. Låt vikningen ligga jäms med askens kant. Titta på bilden.




16.

Nu måste vi limma fast locket också. Det är lite knepigt. Vinka gångjärnen så att de är snett uppåt, titta på bilden.





17.

Kleta på lim på bitarna.




18.
Lägg locket med insidan uppåt och passa in asken så du får den centrerad. Lägg ner asken så att gångjärnen klistras mot locket.

Det gör inget om det kommer lim utanför, det kommer inte att synas sen. Vänd på asken och tryck fast gångjärnen ordentligt.


19.

Nu använder vi oss av den sista biten som vi stansat ut från spellbindersen. Den ska vi limma fast på insidan av locket.




20.
Nu är asken färdig!!!





21.

Nåja nästan i alla fall. Nu återstår ju det roligast, nämligen att dekorera den...


Så här gjorde jag:




Insidan:


Och kanten på utsidan:



Till sist vill jag bara säga att jag hittade denna Tutorial på nätet, så idén är absolut inte min egen. 

Hoppas du vill prova!

Kram
BellaMio

Kommentarer
Postat av: Eva

Såå fin ask och perfekt tutorial!!Blir nog tvungen att skaffa spellbinderdies och en Epic six ändå -det blir ju så snyggt!!

Kram

Eva

2009-08-16 @ 12:21:56
URL: http://evasscrapblogg.blogg.se/
Postat av: Eva J

Du är helt otroligt duktig! En jättefin ask, och vilken bra tutorial. Vad gör det om du inte kommit på ide´n själv, INGET! och nu är jag mer bestämd att det är en EpicSix och spellbinders som flyttar hem till mig.

Kramizar Eva

2009-08-16 @ 14:04:57
URL: http://eviebee.blogg.se/
Postat av: Martina

Det här måste jag absolut pröva på. Så fort jag har några spellbinders. :-)

Jättebra tutorial iaf! Tummarna upp!

2009-08-16 @ 14:09:19
URL: http://mimicsliv.blogspot.com
Postat av: Yvonne

DU är bara för otroligt bra Bella =))

Jätte fin ask och bra beskrivning. Jag kommer att göra en ...ja nu direkt,hihi

Kram//Y

2009-08-16 @ 18:23:07
URL: http://yvonnesscrapkort.blogspot.com
Postat av: Yvonne

En liten undran bara: Ska inte bigningen vara i cm ?

2009-08-16 @ 18:57:15
URL: http://yvonnesscrapkort.blogspot.com
Postat av: BellaMio

Svarar på Yvonnes fråga här...



Nä bigningen ska oxå vara i tum. Om du bigar vid 1,5 tum och vid tre tum då får du tre delar. Två som är 1,5 tum och en som är 0,5 tum.



Fråga igen om det är något som är oklart!

2009-08-16 @ 20:22:10
URL: http://bellamios.blogspot.com/
Postat av: Pernol

Å wow vilken jättebra tutorial!!! Den asken ser rolig ut att göra! Synd bara att jag inte har några spellbinders...:(



kram Pernilla

2009-08-16 @ 21:03:57
URL: http://pernolpysslar.blogspot.com
Postat av: Yvonne

Tack Bella.

Nu ser jag mitt "synfel". Jag läste: 1" 5" och 3"

inte 1,5 =))

Så kan det gå. Jag gav upp iaf och asken hamnade i papperskorgen. Sen blev det en ask ändå men en ask som redan var en ask liksom... ASG!

Kram//Y

2009-08-17 @ 08:56:43
URL: http://yvonnesscrapkort.blogspot.com
Postat av: M@gs

Wow...

Kram

2009-08-18 @ 20:43:29
URL: http://www.maggelimaggs.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0