Budget-Tim Holtz med IKEA-touch

Dags för sista rycket i september för min del. Jag och min scrapskadade hjärna var på IKEA för ett tag sen (behövde skåp och kartonger till min nya pysselhörna  :) ) På husgerådsavdelningen hittade jag bla en platt teflonbakplåt och ett kakdekorationsset. Tror ni det blev nåt bakat här hemma?- Knappast! Bakplåten är perfekt som underlag för embossing, att använda diestresser på mm och kaksetet ( som är tänkt att läggas ovanpå färdiga kakan och sen strö florsocker på ) ser ju ut att vara gjort för 12x12" LO:s, eller vad tycker ni?:



Det var i alla fall min första ( men kanske inte helt friska) association  och så här blev resultatet:



Har mistat  beige CS Bazzil med färdig glimmermist Walnut Gold som jag hade hemma (lite lat den da´n, Perfect Pearls Gold med vatten och lite Distress reinker Walnut Stain ger nog precis samma resultat. Sen har jag använt kakformen med hjärtbård som mask , fäst med lite dubbelhäftande tejp, och jobbat på distresser Fired Brick, Aged Mahogany, Walnut stain och Black Soot med infärgningsverktyget. Snöflingorna är maskade med några Peel-offs som jag köpt på nån REA men aldrig använt för dom var för trista- flyttat runt dom allt eftersom och gillar dom mycket bättre så här :). Några är framhävda med runda TH Clear Fragments.
Textbanderollen består av vanligt skrivarpapper och är liksom journaling-tagen distressad med Vintage Photo och Walnut stain. Snöret i Tagen är IKEA presentsnöre. Dekorationshjärtat är format av svart ståltråd som jag sen lindat röd Bouillontråd med lite svarta pärlor runt.

Har också gjort ett par kort till - med senaste DT- paketet från Inger följde, förutom massa fina papper, också en uppmaning att använda baksidorna:). Passar mig perfekt, är nog en baksidesmänniska i grund och botten, gillar oftast baksidorna bäst.

Först ett kort som är gjort efter en skiss som jag såg på StampARTic, ett Nordiskt nätmagasin för kortmakare. Hittar ofta inspiration här, rekommenderar ett besök :)



Som CS har jag använt ett  tjockt mönsterpapper Abbey Road-Best Buddies-Scaly
från MME (baksidan förstås :) ) och till bakgrunden brun CS Bazzill Canvas, Colourful Christmas-Merry Dots från MME och ett papper med tryckt text ( just nu slut i shopen). Motivet är stämpeln Little Shoppers från Art Impression, stämplat på akvarellpapper med Walnut Stain och embossat med Vintage Photo Distress Embossing Powder. Bården stansad med MS kantstans Scallop Dot dekorerad med natursnöre som färgats in med Walnut stain, knutit i en Made With Love Charm. Texten skriven med valnötsbläck på skrivarpapper som distressats och scrollats. Sen vita minirosor,kallor, körsbärsblommor och blomma som Mistats med Tea Dye och Perfect Gold och inkats i kanterna. Använt MS stans Frond Branch.  Alla kanter rivna och inkade med Walnut Stain.

 Sen ett betydligt snabbare kort, mitt första försök med Alcohol Inks-ni har väl förresten inte missat Mios utmärkta tutorial om AlcoInks ?!



Har här använt två blå färger, Denim och Cloudy Blue, dessutom lite Pearl Mixative och blending solution, några  droppar av vardera på infärgningsverktyget  som jag sen duttat på Gloss Paper. Stämplat med  stämplar från Tim Holtz -Mini Ornates-stamp set med svart Memoriesdyna. Träden i nederkanten är från privat lager :) men snarlika tex dessa från gcs Art Stamps. Textskylten är också från TH Mini Ornates, stämplat med Black Soot på akvarellpapper, embossat med  Clear-pulver och klippt ut. Distressat med Faded Jeans och Black soot. Fyllt i "ramen" med Distress Stickles Faded Jeans, som jag också dragit runt ytterkanten. Hängt i en liten hemmagjord charm av två pärlor och en metallmojäng:). Vita halvpärlor i hörnet. Svart och vit CS

Alcohol Inks är verkligen hur kul som helst och jättetacksamma att jobba med , kan liksom inte bli fel :) . Kommer definitivt göra mer sånt framöver!

Sist men inte minst -drygt två dygn kvar av Tim Holtz-tävlingen- än finns det tid för en slutspurt!

Ha en skön kväll!
Kram/ Eva


Kommentarer
Postat av: Linda Kindberg

Wow. Blev ju en toppen LO. Så snyggt med din textning till!

Korten är ju helt underbara!

2009-09-29 @ 14:01:01
Postat av: Cath.

Hihi, tack för trevligt tips! Jag tror att det där är ett normalt tillstånd, vem tänker INTE scrap när man är ute och rör sig i affärer... vilken affär det än är??? Underbara kort och din LO var ju jätteläcker.... Kram!

2009-09-29 @ 21:47:43
URL: http://cathspyssel.blogspot.com
Postat av: BellaMio

Men guuuud så läckra alster du gjort!!! Blir ju helt betagen i dem allihop!!! STOR LIFTVARNING UTFÄRDAS!!!



Och nästan gång jag kommer till IKEA ska minsann jag oxå stanna till lite extra på husgerådsavdelningen :)



Kram Kram

2009-09-30 @ 23:24:49
URL: http://bellamios.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0