Alcohol ink

Jag har ju utlovat en tutorial på hur jag gjorde inspirationskortet med Alco ink's. Det är så roliga färger att jobba med och när jag kom på att jag kunde göra fiiina bakgrunder oxå, ja si då var jag ju bara tvungen att köpa på mig ytterligare några färger!

Så nu tänkte jag alltså visa er hur jag gjorde kortet. Hoppas ni hänger med, annars är det bara att fråga!





Det här behöver du:
Alcohol ink (jag har använt färgerna Shell pink, Peach Bellini och Lemonade)
Blending solution
Ink Applicator
Glossy cardstock
UTEE clear
Stämpeldyna som fäster på blanka ytor. Jag har använt Stazon, men jag tror att Adirondack funkar lika bra!
Embossingvärmare
Stämplar (jag har använt Ultimate Grunge från Tim Holtz och Swirl från Stämpelboden)
3D-kuddar






Som underlag har jag ett OH-ark (med ett rosa Cardstock så ni kan se det, hihi), men det funkar lika bra med ett bakplåtspapper eller liknande.

Jag har skurit till en bit Glossy cardstock i passande storlek. Jag sätter på en ny och ren filtlapp på min Ink Applicator och börjar med den ljusaste färgen.





Jag duttar på några droppar av färgen på ett par olika ställen.





Efter det så tar jag 1-2 droppar av Blending solution. Blending solution gör att färgerna flyter samman. Om man inte använder det så blir det mer fläckigt. Snyggt det oxå, fast det passar inte så bra till det här.



 

Nu är det bara till att dutta med Ink Applicatorn. Jag duttar flera gånger tills jag täckt hela det området som jag avsett och tills jag tycker att resultatet ser bra ut. Har du tagit för lite färg är det bara att ta ett par droppar till och fortsätta.

Det fina med alco ink's är det att det torkar på en gång! Känn efter får du se :)





Jag använder samma filtlapp till färg nr 2, den näst ljusaste. Gör precis som innan. Duttar verktyget mot pappret tills jag är nöjd.




Så här ser det ut efter två färger.




Och så den sista och den mörkaste av färgerna.




Nu har är alla färgerna på plats och jag har fått ett resultat som jag är nöjd med.




Nu ska jag börja stämpla och lägga på UTEE. Därför har jag tagit fram ett vanligt papper som jag vikt på mitten. Det blir lättare att hälla tillbaka pulvret i burken då.




Jag har valt en stämpel från det läckra kitet Ultimate Grunge från Tim Holtz, mums!




Jag duttar med stämpeldynan på stämpeln, inte tvärt om. Då får man på alldeles för mycket färg.




Eftersom min stämpel inte täckte hela bredden av pappret fick jag stämpla två gånger.




Jag häller på rikligt med UTEE, så det täcker hela den stämplade ytan.




Skaka av överflödigt pulver. Nu ser det ut som ditt motiv är täcket med socker, hihi...




Titta så smidigt det går att hälla tillbaka det pulver som inte gick åt i burken!




Nu blåser jag med embossingvärmaren på pulvret. Jag blåser rakt uppifrån så att inte pulvret lossnar och börjar fara omkring. På bilden kan man se att pulvret börjat smälta i mitten, alltså där sockret inte syns längre.

Eftersom jag vill ha ytterligare ett stämpelmotiv nedanför "muren" så gör jag om de sista stegen.




Här ser ni det sista stämpelmotivet som jag ville ha, visst blev det fint med swirlen?

Jag har skurit till cardstock till själva kortet. Det svarta är ½cm bredare och längre än bakgrunden. Det vita ½cm mer än det svarta och det ljust gröna som blir kortbasen är ½cm bredare men dubbelt så långt. På så sätt får jag ett dubbelvikt kort.




Jag börjar med att sätta dit 3D-kuddar på den vita cardstocken (men det syntes inte så bra på bild). Sen fäster jag det på den gröna kortbasen.

Sen fäster jag 3D-kuddar på det svarta och fäster det ovan på den vita.

Och sist sätter jag 3D-kuddar på min fina bakgrund.




Titta så fint det blev!! Nu fattas bara lite dekorationer.




Jag har knutit en liten rosett runt ett par vackra kallor och sedan ett par pluttar med cremefärgad Pearl Maker uppe i hörnet. Det är allt som behövs.



Nu är det er tur att prova! Passar ju perfekt nu när vi har har Tim Holtz tema på utmaningen!

Kram
BellaMio


Kommentarer
Postat av: gittan

hepp, har aldrig försökt att använda mina inks till papper. kanske dax för det nu :-)

2009-09-17 @ 07:40:02
URL: http://pysselninjangittan.blogspot.com/
Postat av: carina

Tack för lektionen. Måste testas.

2009-09-17 @ 08:16:20
URL: http://chaiblogg.blogspot.com/
Postat av: Pippin

Så himla snyggt, BellaMio! Du är verkligen duktig.

Kram

Pippin

2009-09-17 @ 09:26:50
URL: http://pia-design.blogspot.com
Postat av: Carola

Riktigt toksnyggt! Men väcker vill-ha-begär ;)

2009-09-17 @ 22:27:02
URL: http://carolas-kortblogg.blogspot.com/
Postat av: Sophia / Kurrebo

Vad snyggt det blev Mio!

Och visst är det skoj med alcoholInks! Jag har själv använt dem på lite olika saker... senast igår, till en tutorial för stampARTic. Kika gärna in där och kolla... http://stampartic.blogspot.com/2009/09/tutorial-by-sophia-gdt-in-september.html

Ha det bäst gumman!

KRAM!

2009-09-18 @ 23:28:23
URL: http://kurrebo.blogspot.com
Postat av: Linda Kindberg

Vilken bra och tydlig tutorial! Och så fint kortet blev. Längtar efter att göra kort men all tid går åt till att amma och amma. Men min tid kommer så jag tittar och njuter så länge.

2009-09-21 @ 20:16:34
Postat av: Eva

Kanonsnyggt, jätteläcker färgkombination:)!

2009-09-21 @ 22:23:32
URL: http://evasscrapblogg.blogg.se/
Postat av: sari h

snyggt - o bra tutorial!!!!

2009-10-04 @ 00:21:36
URL: http://sarispysselblogg.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0