Ett litet minnesalbum

Som fotograf så händer det ju inte så ofta att jag köper skolkorten när de dyker upp i brevlådan. Men ofta så följer det med en liten gratiskarta och den vill så klart barnen ha!

Jag har knyck några av fotona genom åren och nu tyckte jag att det var dax att göra något med dem. Så jag bestämde mig för det här smidiga lilla albumet.



Visst är det gulligt!! Jag har skurit till pärmarna av kartong och så har jag limmat på akvarellpapper på båda sidorna. För att få lite färg på sidorna har jag gått över dem med min Ink Blending Tool och färgen Vintage Photo.

I hörnet har jag satt en Metal Corner från Tim Holtz, även metalltagen som hänger i en ball chain kommer från Tim Holtz. Filmremsan är mitt nyaste tillskott från hans produkter och den är sååå rolig att använda!! Dessutom kommer den i världens sötaste burk. Remsan har jag limmat fast genom att stryka lite Glossy på baksidan och sedan snabbt sätta den på plats. Blommorna har jag sprayat med mist för att få dem lite lagom glittriga, hihi...

Till texten har jag använt min dymo och stickers. Till sist har jag knutit massa snuttar av olika band runt ringarna som håller ihop albumet.

Inuti albumet ser det ut så här:



På insidan av pärmen har jag satt fast min personliga stämpel, tyckte det var lite kul att få med den. Man ser även att jag satt öljetter i hålen i pärmen för att det ska hålla lite bättre. Sen ser man tydligt vad jag har använt till det här lilla albumet, nämligen zip-påsar!!! Javisst, de blir alldeles utmärkta page-protectors :)



Zip-påsarna som jag har använt här är ganska små, bara 6 x 8 cm. Men det räckte ju gott och väl till de små fotona.



Jag har gjort en stomme till varje sida av cardstock, sen klistrat på ett mönstrat papper som är några mm mindre. Dekorerat sparsamt och skrivit på datum till varje bild (eller åtminstone på de som jag vet, hihi).



Till den lilla biten som ringarna sitter i, har jag oxå skurit ut en liiiiten bit cardstock, dels för att få stadga och dels för att annars går det inte att göra hålen i påsen. Man måste nämligen ha den lilla cardstockbiten i där när man gör hålen. Men har man det och så stansar hålen med en Crop-a-dile som jag har gjort så går det lätt som en plätt! Den använder jag så klart till att sätta fast mina öljetter med oxå. Ett av mina favoritverktyg, tack Inger för att du tog hem åt mig :)



En del foton har det faktiskt blivit genom åren. Kan ni se att det är tre olika barn på bilderna?




Till den högra bilden ville jag så gärna få plats att skriva ett par rader så där fick det bli en tag. Denna dagen var tredje dagen som den här stackars killen gick till skolan med inflamerad blindtarm. Det syns verkligen på kortet hur ont han har, han är blek och har stora ringar under ögonen. Men klockan ett på natten togs den bort!!



Jag har sparat ett par tomma sidor i slutet av boken, för två av barnen går ju fortfarande i grundskolan.




Lilla snuttan går ju bara i nollan, så jag gissar att jag får sätta i större ringar och några fickor till fram över, hihihi...




Jag har lämnat den här sidan tom, för när albumet är fullt tänkte jag skriva ett par rader här, men det får vänta några år.

Övrigt material som jag har använt är spillbitar som blivit över från mina DT-paket. Så leta lite i shoppen så hittar ni dem säkert :)

Jag hoppas att jag har kunnat inspirera er till att göra lite med album nu. Man behöver ju inte ge sig på så avancerade projekt. Det här var precis lagom och faktiskt ganska enkelt att göra!

Dessutom tror jag inte att jag kommer att köpa ett enda album mer i hela mitt scrapliv!! Nu kan jag ju göra egna, bara att springa in till Inger och köpa refillfickor och sätta i stooora ringar, så vips har man sitt eget album. Mycket personligare oxå! Det får nog bli nästa projekt, hihi...

Kram
BellaMio

Kommentarer
Postat av: Marika Lantz

WOW vad läckert och vilken kul ide.

O smart med zip-påsarna.

Den ide´n kommer jag själa av dig fniss

har hundratals småpåsar som jag kan använda!

Kram

2010-01-07 @ 14:30:05
URL: http://lantzhobby.wordpress.com
Postat av: Diana

Jätte fint album, pyssligt gjort!

2010-01-07 @ 14:47:25
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Linda

Ååååh, vad snyggt!!!! Blir såååå sugen!!

2010-01-07 @ 15:22:22
URL: http://scraplinda.blogspot.com
Postat av: Cath.



Så himmelens smart idé! Och supersnyggt!

2010-01-07 @ 22:02:25
URL: http://cathspyssel.blogspot.com
Postat av: Cina99

Underbart album - jag är inne i en "BIA-period" just nu så jag suger åt mig alla idéer! ;)

2010-01-08 @ 09:22:18
URL: http://cina99.bloggagratis.se
Postat av: Linda Kindberg

Åh så fint album! Vilken bra idé. Jag har köpt skolfoton i alla tider och sen ligger de bara kvar i kuvertet. Nu fick jag inspiration att använda dom . Tack!

2010-01-08 @ 13:14:05
Postat av: Jeanette

Hej.

Å va gulligt. Jag som funderat hur å vad jag ska göra med alla små-skol-kort......nu vet jag. ;o) Jag liftar dig ;o)

2010-01-08 @ 23:31:18
URL: http://jeanfredrik.blogg.se/
Postat av: Camilla Millas

wooow Helt underbart album! Jag gjorde ett litet album jag åxå men näe inget i jämförelse med det här!



Kraaam <3

2010-01-09 @ 23:41:29
URL: http://millaas.blogspot.com
Postat av: Eva

Superläckert och jättefiffigt!!! Har oxå en massa små skolkort liggande...fast ingen BIA tyvärr. Får bli nån variant...:)!

2010-01-12 @ 13:31:01
URL: http://evasscrapblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0