Return of the lazy DT-member...

Nu var det pinsamt länge sen jag åstadkom något inlägg här, detta först pga andras semestrar (och därmed ovanligt mycket att göra), och sen pga av min egen semester. Har sista dryga 3 veckorna varit på resande fot, utan scrapsaker och med ytterst begränsad tillgång till internet ( tja, inte HELT utan grejor, hade förstås tagit med distressdynorna, ett akvarellblock och ett urval stämplar med tanken att hinna göra lite bakgrundspapper, av detta bev det dock inte så mycket...stressigt med semester ; )) .  När jag emellanåt  lyckats få tag på en dator med internet har jag i alla fall noterat att det sista veckorna fyllts på i Pysseltagens shop med en massa kul saker från Tim Holtz / Ranger och i  förra veckan kom ett DT-erbjudande från Inger att betydligt utöka TH-arsenalen till ett mycket förmånligt pris. Vilket jag förstås inte kunde låta bli att nappa på. Fick alltså i förra veckan  ett fullproppat paket med nya distressdynor, distressrefillers, perfect pearls, div crackle paint, minimistflaskor, en TH-stämpel, swivel clasps, fragments mm. Rena julafton!  Måste omedelbart börja testa  och eftersom vi hastigt bestämde oss för att åka på en 50-årsuppvaktning i Stockholm på vägen hem fick jag en utmärkt ursäkt att stänga in mig och pyssla.  En  hel del är fortfarande oavslutat men efter besök på lokala Panduro och inköp av 1 st svart CS  blev detta kort i alla fall färdigt:



Till bakgrunden har jag använt  akvarellpaper, distressdynor Scattered straw, Tea dye och Aged mahogany  som arbetats på med blending tool. Har även använt egen ordtexturstämpel samt hörnstämplar som stämplats med Aged  mahogany.Går gärna på med svampen ovanpå stämpeltrycken innan de torkat för att få en lite suddig effekt. Nere till vä  den läckra Tim Holtzstämpeln Circus freak stämplad med Black soot och sen embossad med Distress embossing powder Black soot. Distressembosspulvret innehåller grova korn som inte smälter utan som borstas bort när man värmt klart . Ger ett skrovligt, lite nött intryck som passar bra när man vill ha lite "vintagestuk" =).  Ovanpå detta stämplat swirlar med ljus distressdyna och  penslat på Perfect pearls  Perfect gold.( Pulvret bet även ordentligt fast i embossingen och övriga inte helt torra stämpeltryck- oplanerat men blev ganska snyggt, penslade på ytterligare lite pulver runt kanterna så det skimrar mer i verkligheten än vad som syns på bilden.) Textskylten är skriven med valnötsbläck och distressad med samma dynor som ovan. Skrapat kanterna med  mattkniv i brist på edge scraper. Hade inga som helst dekorationer med mig så blommorna är stämplade och urklippta ( stämplarna motsvarar Retroflowerpunch medium och large men dom var förstås inte heller med på resan...).  De röda är Aged mahogany med lite Black soot i kanterna, lackade med crackle accent.  De guldfärgade är målade med crackle paint Tarnished Brass, vilket jag också använt på häftstiften som tjänstgör som brads ( man tager vad man haver.. =)  ).

I förrgår kväll kom vi så hem- återförenad med mina pysselsaker!!!- Fast vad händer?- jo, jag använder ju i stort sett ändå bara distresserna(- minns knappt när jag använde ett färdigt mönsterpapper senast.- är ju mycket roligare att göra egna!!)  Ett halvakut kort till vår snälla "husvakt":



Bakgrunden är gjord med "skrynkelteknik" ( skrynkla ihop ett papper, släta ut , stryk färg direkt på med distressdyna, i detta fall Mustard seed, spraya vatten på pappret så färgen flyter ut, stryk på pappret med strykjärn förslagsvis mellan 2 bakplåtspapper om du inte vill riskera järn/strykbräda)  Här har jag sen gått på med lite Shabby shutters med infärgningssvamp, duttat Peeled paint genom punchinella i kanterna och sen mer Peeled paint med svampen. ( Har ni förresten sett Tim Holtz Ultimate Grungestämplar som just kommit in i shopen -finns bla  en som liknar punchinella, och en hel massa andra texturstämplar man säkert kan ha MYCKET kul med  =)...)  Har sen stämplat lite "växtlighet i nederkanten samt en blomstjälk med Peeled paint. Har sen premiärtestat Clear Fragments från Tim Holtz Idea-ology-  i detta fal cirklar av klar akrylplast som kommer i förpackning om 48 cirklar och ovaler i olika storlekar. Har här helt enkelt stämplat och punchat ut retroblommor, klistrat dom på svart bakgrund och sen limmat fast på "baksidan"  av  akrylcirklarna. Som lim används med fördel Glossy accent, ta ganska ordentligt med lim så det inte blir luftbubblor.



Har även använt en Journaling ticket från Tim Holtz Idea-ology  som fått sig lite Mustard seed  med svampen för att passa bättre i färgen , skrivit med Sakura Pigma Micron Pen 0,05mm, Black. (Har mycket tunn spets, perfekt för allehanda små detaljer och liten text.  Älskar dessa pennor, har just köpt en ny efter att ha slitit ut en, men den höll sig i många år. )
TACK-skylten är skriven med Perfect pearls:


Blandat Perfect gold och Forever green, tagit upp en LITEN dutt av vardera, placerat på plastpalett ( glättad papptallrik eller annan blank yta går lika bra), sprayat på lite vatten, blandat lite med pensel och vips har man en fantastiskt skimrande färg som funkar utmärkt att måla med, eller som här använda med stålspetspenna.
Öljetter i hörnen och svart organzaband genom dessa. Det svarta bandet bakom fanns tidigare i shopen men när jag nu skulle försöka "artbestämma" det hittade jag det inte. Kan tro att det ersatts av crispybanden som faktiskt är snyggare till det mesta.

Ojoj, detta blev långdraget, hoppas jag inte tröttat ut er fullständigt med detaljer. Risken är dessutom överhängande att jag återkommer under veckan- har fortfarande semester och en hel del otestat ; )...

Ha det gott!
Kram
Eva

Kommentarer
Postat av: Malin

Fina kort!

Sen vill jag tacka för den snabba leveransen. Beställde i måndagskväll och idag efter jag kom hem från stan låg ett paket och väntade på mig. Jag blev så glad :D

2009-08-12 @ 15:00:59
URL: http://malinsresa.blogg.se/
Postat av: BellaMio

Så himla snyggt!!! Älskar detta sätt att jobba. Det bliar så livfullt och inget kort är ju det andra likt!



Tack för inspirationen :)

2009-08-12 @ 16:20:51
URL: http://bellamios.blogspot.com/
Postat av: Linda Kindberg

Wow! Jättefina kort.

2009-08-12 @ 22:22:17
Postat av: Cath.

Helt fantastiska kort! Tack för att du delar med dig av hur du gjort, så inspirerande!

2009-08-13 @ 06:21:14
URL: http://cathspyssel.blogspot.com
Postat av: Petra/peu

Wow, vilka snygga kort. Min favorit är det översta, älskar verkligen de röda tonerna i kortet och blommorna är superläckra. Toppenbra jobbat för att inte vara i sin egen lilla pysselvrå. Vilken fantasi du har, häftstift det var riktigt bra måste jag säga...........

2009-08-14 @ 18:24:57
URL: http://www.underbartarkort.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0